Dziecko odkrywcą i twórcą w MP3

Dziecko odkrywcą i twórcą "Nauka czytania i pisania technikami systemu EPR" w Miejskim Przedszkolu nr 3

Zbiorowe zdjęcie uczestniczek warsztatów. Przed sobą trzymają kolorowe plansze pomalowane w kwiaty i motyle.

Aby być inspiracją dla innych na początku samemu trzeba dać się zainspirować, dlatego w Miejskie Przedszkole nr 3 gościło w swoich progach Dorotę Dziamską – autorkę systemu „Edukacja przez Ruch”.

W czasie dwudniowych warsztatów nauczyciele z Miejskiego Przedszkola nr 3 i nr 5 poznawali m.in. „graficzne arcydzieło”, tzn. jedną z metod systemu Edukacji Przez Ruch, opartej na poznawczej teorii rozwijającego się dziecka.

Bazując na zintegrowanej aktywności ciała i umysłu, podczas zajęć z dziećmi wykorzystujemy naturalny i zaplanowany ruch. W tych okolicznościach dziecko samodzielnie odkrywa budowę liter pisanych oraz cyfry, we właściwy sposób układając dłoń na gładkiej kartce, a następnie na liniaturze. Wówczas przedszkolaki niczym detektywi kolejno odkrywają fragmenty liter ukryte w obrazach wykonanych przy pomocy dłoni, a następnie samodzielnie konstruują zapis odkrytych liter i cyfr.

Sposób, w jaki maluchy najefektywniej poznają otaczający ich świat potwierdzają badania naukowe, które stwierdzają fakt, iż u dziecka szybciej rozwija się prawa półkula mózgu. A to determinuje dalsze rekomendowane działania wobec przedszkolaków, by szczególnie mieć na uwadze jego zmysły oraz niezbędny mu do życia ruch. Stąd wykorzystanie podczas prowadzonych zajęć z dziećmi częstej zmiany pozycji ciała, stymulowanie równowagi, zintegrowany ruch, w tym ruch dłoni.

Przedstawiony przez autorkę cykl zajęć prowadzi do stworzenia przez dzieci wspólnego dzieła, który jest wypadkową wcześniejszych działań, a nie celem samym w sobie. Bo najważniejsza w tym wszystkim jest wspólna droga i to czego podczas jej trwania wspólnie się nauczyliśmy oraz zrozumieliśmy. A tego procesu nie zastąpią nawet najbardziej interaktywne urządzenia takie jak telefon komórkowy, czy też tablet. A człowiek uczy się właśnie poprzez eksperymentowanie, błądzenie, badanie, eksplorację oraz odkrycia.