Realizacja programu „Eko przedszkolak, Eko uczeń, Eko mieszkaniec” w SP1

Dzieci w mundurach zuchowych, nad głowami trzymają papierowe wiatraczki. W tle fototapeta z brzozowym zagajnikiem.

Lokalizacja zadania: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Janusza Kusocińskiego w Sokołowie Podlaski.

Ekopracownia powstała w ramach realizacji Programu edukacyjnego pn.: „Eko przedszkolak, eko uczeń, eko mieszkaniec” i jest najważniejszym elementem programu.

Dlaczego EKO w SP1?

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 wykorzystując szerokie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz nowoczesne metody i formy nauczania takich jak: elementy i strategie oceniania kształtującego, gry dydaktyczne, zajęcia laboratoryjne, doświadczenia, warsztaty. Mając też 30 letnie doświadczenia w propagowaniu edukacji ekologicznej brawurowo realizuje cele związanego z podnoszeniem poziomu świadomości ekologicznej, kształtowaniem postaw proekologicznych społeczeństwa (w tym dzieci i młodzieży), upowszechnianiem wiedzy, również ważnych dla realizacji „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”.

Jakie działania realizuje Projekt?

Projekt obejmuje stworzenie Ekopracowni, realizację w niej zajęć, organizacją konkursów i konferencji.

Ekopracownia powstała na jesieni 2023 wyposażona jest w sprzęt multimedialny i pomoce naukowe na licencji Centrum Nauki Kopernik. Pozwala to na twórczą, kreatywną i warsztatową realizację zajęć, które odbywają się od stycznia 2024. Uczestniczy w nich 29 grup dzieci i młodzieży z Sokołowa Podlaskiego w czterech kategoriach wiekowych, czyli prawie 600 uczestników zrealizuje 290 godzin warsztatów.

Prowadzone są następujące bloki tematyczne :

  1. Odnawialne źródła energii (OZE) w oparciu o zestaw pomocy- Energia.
  2. Woda. Ogrody deszczowe rola, zadania (BZI – niebiesko- zielonej infrastruktury).
  3. Segregacja odpadów.
  4. Zajęcia terenowe budowanie pojemnikowych ogrodów deszczowych przy poszczególnych placówkach.

Każda palcówka oświatowa uczestnicząca w projekcie, a jest ich 11, wykona też jeden ogród deszczowy, z wykorzystaniem materiałów i roślin hydrofilnych. Tworzenie infrastruktury BIZ ( błękitno zielonej infrastruktury) przy przedszkolach, szkołach i ZHP to budowie ogrodów deszczowych w pojemnikach, które będą zatrzymywać wodę i zasilać nimi rośliny.

Aktywne uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych, warsztatowych badawczych oraz tworzenie hydro-ogrodów przyczyni się do aktywizacji dzieci i młodzieży oraz stworzy sposobność do budowania społeczeństwa obywatelskiego.

Kolejne działania to konkursy ekologiczno – plastyczny i konferencje propagujące. Konkurs jesienny i konferencja otwierając są za nami.

Co przed nami?

Do 30 kwietnia 2024 r. zbieramy praca w drugim konkursie „Odnawialne źródła energii”.

W maju będą wznawiane i pielęgnowane pojemnikowe ogrody deszczowe przy szkołach podstawowych, przedszkolach uczestniczących w Projekcie oraz przy Domu Harcerza.

Konferencja podsumowująca zamknie działania projektowe.

1 czerwca 2024, zapraszamy do SP1 na ul Polna 8, tu odbędzie się Piknik Rodzinny w godzinach przedpołudniowych. W jego trakcie wręczanie nagród w konkursach oraz podsumowanie Projektu.

Kto bierze udział i finansuje Projekt?

Najwięcej informacji na ten temat dostarczy plakat. Projekt to współdziałanie wielu instytucji centralnych, wojewódzkich, miejskich i samych jednostek oświatowych oraz organizacji harcerskich i pozarządowych.