Projekt edukacyjny w „Dwójce

Uczniowie podczas zajęć

„Woda – substancja niezwykła” to tytuł projektu edukacyjno-wychowawczego realizowanego w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Sokołowie Podlaskim.

Projekt opracowany przez zespół nauczycieli przedmiotów ścisłych realizowany był od listopada 2017 r. do maja 2018 r. Uczestniczyli w nim uczniowie klas I–VII.

Przedsięwzięcie obejmowało wiele różnorodnych działań, wśród których na uwagę zasługują: konkurs plastyczny „Jak wyobrażam sobie kropelkę wody?” przeprowadzony wśród uczniów klas młodszych, gazetki ścienne eksponowane na terenie szkoły, doświadczenia przeprowadzane wraz z uczniami oraz wiele innych propozycji edukacyjnych. Wszystkiemu przyświecał jeden cel – uzmysłowienie dzieciom, jak ważna w naszym życiu jest woda, jak należy ją oszczędzać oraz w jaki sposób oczyszczać.

Okazją do podsumowania projektu edukacyjno-wychowawczego „Woda – substancja niezwykła” były m.in. szkolne obchody Światowego Dnia Ziemi, zorganizowane 26 kwietnia.

– Uczniowie uczestniczyli tego dnia w pokazach, obejrzeli doświadczenia z wodą, prezentację multimedialną na temat oszczędzania wody, a także rozwiązywali zadania matematyczne o tematyce wodnej – relacjonuje Beata Świderska, nauczycielka przyrody i matematyki. – Dodatkowym zilustrowaniem tematyki tego ekologicznego święta były gazetki ścienne związane z wodą oraz graficznie przedstawione wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach IV–VII pt. „Jak gospodarujemy wodą w naszych domach?”.

Zwieńczeniem cyklu zajęć poświęconych wodzie była wycieczka klas siódmych do oczyszczalni ścieków, poprzedzona zajęciami teoretycznymi na ten temat. – Uczniowie zapoznali się z cyklem oczyszczania wody dla miasta Sokołów Podlaski. Była to dla nich doskonała okazja do uświadomienia sobie, jak bardzo zanieczyszczamy wodę i ile pracy trzeba włożyć w jej oczyszczenie oraz uzdatnienie – podsumowuje wycieczkę Wioletta Turos, nauczycielka przyrody.

Niewątpliwie edukacyjno-wychowawcze cele projektu zostały zrealizowane. Uczniowie uświadomili sobie, jak należy gospodarować wodą oraz w jaki sposób ją oszczędzać. Efekty kilkumiesięcznej pracy nad projektem można oglądać na terenie szkoły na przygotowanych przez dzieci gazetkach ściennych.

Katarzyna Karpińska