Z Sokołowa do Sankt-Petersburga

Laureat w Sankt-Petersburgu

Kilka miesięcy temu Jakub Lachowski, uczeń kl. III b Publicznego Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Sokołowie Podlaskim otrzymał Nagrodę Grand Prix II Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Rosyjskiej „Bałałajka”. Festiwal odbywał się w dniach 27-28 marca br. w Rosyjskim Ośrodku Nauki i Kultury w Warszawie, a jego organizatorem było Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wykładowców Języka Rosyjskiego oraz IV LO im. Stanisława Żółkiewskiego w Siedlcach. Jedną z nagród w tym konkursie była wycieczka do Rosji i występ na międzynarodowym festiwalu piosenki rosyjskiej w Sankt-Petersburgu. Po powrocie z tej wycieczki Kuba opowiedział o swoich wrażeniach z tego wyjątkowego wyjazdu.

„Do Sankt-Petersburga pojechałem razem z innymi nagrodzonymi oraz z trojgiem opiekunów. Razem z Polski było nas 7 osób. Wylot mieliśmy 19 listopada o godzinie 10.55. Lot trwał półtorej godziny, więc na miejscu byliśmy około godziny 12.30 naszego czasu lub 10.30 tamtejszej strefy czasowej. Z lotniska w Sankt Petersburgu autokarem dostaliśmy się do hotelu Holiday Inn, najlepszego hotelu w Sankt Petersburgu. Po zameldowaniu każdy z nas otrzymał prezent, w którym znajdowały się m.in. tablet oraz pendrive, więc nasz pobyt zaczął się bardzo ciekawie. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się na wstępne zwiedzanie miasta. Niestety, szybko zapadł zmrok, więc zobaczyliśmy tylko to, co było w pobliżu hotelu. Następnego dnia po śniadaniu udaliśmy się na autokarową objazdową wycieczkę po mieście, w trakcie której pokazano najpiękniejsze zabytki miasta m.in. Twierdzę Pietropawłowską, Admiralicję, Ermitaż oraz Sobór Kazański. Wieczorem udaliśmy się na przedstawienie baletowe do Teatru Maryjskiego. Historia, ku naszemu zaskoczeniu, opowiadała o polskiej księżniczce porwanej przez tureckiego sułtana i zmuszeniu jej do małżeństwa. Tytuł przedstawienia to „Fontanna Bachczysaraju”. Byliśmy po wielkim wrażeniem perfekcji, z jaką tańczyli artyści. Nazajutrz, czyli 21 listopada odbyły się konkursy: pisemny, ustny oraz konkurs piosenki. W konkursie piosenki brali udział wykonawcy z 13 państw m.in. Niemiec, Włoch, Chin, Japonii, Korei Południowej, a nawet Argentyny czy Sudanu. Uczestnicy byli w różnym wieku – od 8 do 50 lat, zarówno amatorzy jak i profesjonaliści, i o różnych umiejętnościach wokalnych. Występowali soliści, duety oraz tria. W sobotę mieliśmy uroczysty bankiet oraz rozstrzygnięcie konkursu. Tego też dnia udaliśmy się na dalsze zwiedzanie oraz do sklepów po pamiątki. W niedzielę – ostatniego dnia pobytu chcieliśmy zobaczyć wystawę w Ermitażu, największym muzeum świata. Nie udało nam się to, ponieważ mieliśmy mało czasu, a na zwiedzenie całego muzeum musielibyśmy przeznaczyć około tygodnia. Lot powrotny mieliśmy w niedzielę o 19.10. Sankt Petersburg jest niesamowitym miastem z tysiącami zabytków. Bardzo cieszę się z tego, że mogłem zobaczyć to piękne miasto. Mimo tego, że nie zająłem żadnego miejsca w konkursie piosenki, nie żałuję tej wyprawy oraz wspomnień z nią związanych”.

Kuba przygotowywał się do festiwalu, a potem do wyjazdu pod okiem Marii Pogorzelskiej, nauczycielki j. rosyjskiego. Już wkrótce kolejna edycja Festiwalu Piosenki Rosyjskiej „Bałałajka”.