Wyjazd do Hiszpanii oczami Uczniów

Na zdjęciu znajduje się grupa uczniów pozujących wspólnie do zdjęcia. Stoją blisko siebie na jednej z urokliwych uliczek w Hiszpanii. W tle widać wieżę kościoła, która góruje nad kamienicami i podkreśla klimat miejsca. Atmosfera zdjęcia jest radosna.

W dniach 18-25 marca uczniowie klas 8 ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokołowie Podlaskim wzięli udział w wyjeździe do Sewilli w ramach programu Erazmus+. Celem podróży było poznanie hiszpańskiej kultury oraz rozwijanie znajomości języka angielskiego.

Dzień 1:
Wyruszyliśmy na warszawskie lotnisko o godzinie 9:00 pod opieką pani Anny Adynowskiej, pani Martyny Zielonki oraz pana Łukasza Wróblewskiego. Dla wielu z nas lot był ogromnym przeżyciem, bo lecieliśmy samolotem po raz pierwszy. Po dotarciu do Sewilli i zakwaterowaniu udaliśmy się na wieczorny spacer i kolację. Pogoda nas nie rozpieszczała, ale w powietrzu unosił się piękny zapach kwitnących pomarańczy, które rosną na ulicach Triany, dzielnicy, w której mieszkaliśmy.

Dzień 2:
Tego dnia po raz pierwszy poszliśmy do hiszpańskiej szkoły Jose Maria del Campo. Poznaliśmy historię placówki oraz zasady jej funkcjonowania. To szkoła podstawowa, gdzie uczą się dzieci do szóstej klasy. Zdziwiło nas, jak dużo jest w hiszpańskiej szkole zajęć artystycznych, zwłaszcza muzyki. Następnym punktem programu było zwiedzanie Placu Hiszpańskiego, który zachwycił nas swoją wyjątkową architekturą. Po południu zasiedliśmy na stadionie, gdzie odbywa się corrida. Nie zobaczyliśmy walk byków i torreadorów, ale poczuliśmy atmosferę tego miejsca.

Dzień 3:
Głównym założeniem pobytu w szkole tamtego dnia było przedstawienie sokołowskiej szkoły hiszpańskim uczniom. Klasy ósme przedstawiły prezentację o polskiej kulturze i tradycjach. Następnie większość grupy zwiedzała sewilskie akwarium. Zachwyciły nas zwłaszcza płaszczki i dowiedzieliśmy się, że rybki też można wytrenować. Kilku kibiców zobaczyło Stadion FC Sewilla. Po powrocie, w hostelu, wzięliśmy udział w warsztatach kulinarnych – przyrządzaliśmy paellę. To potrawa narodowa z ryżu, warzyw, kurczaka, owoców morza i wielu przypraw. Bardzo nam smakowała, ale niewielu z nas będzie mogło przygotować ją w domu – nie mamy odpowiedniej patelni!

Dzień 4:
W piątek razem z miejscowymi uczniami zwiedziliśmy Muzeum Ceramiki. Sewilla słynie z charakterystycznych płytek – azulejos, które ozdabiają fasady wielu domów. Wieczorem uczestniczyliśmy w warsztatach flamenco. Przekonaliśmy się, że to taniec wymagający ogromnej precyzji – każdy gest ma określone znaczenie. Radziliśmy sobie różnie, ale bawiliśmy doskonale. Tancerka Lola, która prowadziła zajęcia, była pod wrażeniem muzykalności kilkorga z nas.

Dzień 5:
Ten dzień rozpoczęliśmy od wjechania na szczyt Torre Sewilla – wieży widokowej, zwanej potocznie “szminką”. Zwiedziliśmy również Alcazar, czyli zamek królewski oraz Santa Cruz- urokliwą dzielnicę o wąskich uliczkach, dawniej zamieszkiwaną przez Żydów. Nie udało się nam, niestety, spotkać hiszpańskiego króla, choć pałac królewski nadal jest czasami przez rodzinę królewską zamieszkiwany.

Dzień 6:
23 marca to dzień zwiedzania Kadyksu – najstarszego miasta w Hiszpanii, które powitało nas niezwykle wietrzną pogodą. Nie przeszkodziła nam ona w spacerze po plaży, ale chętnych do kąpieli w oceanie nie było.

Dzień 7:
Hiszpańską szkołę polscy uczniowie pożegnali w muzycznym klimacie. Graliśmy na instrumentach tradycyjne rytmy flamenco, bo przecież właśnie w Sewilli się ono narodziło. Następnie przyszedł czas na rozdanie certyfikatów, podsumowanie projektu i podziękowania. Po obiedzie zwiedziliśmy ogromną, gotycką sewilską katedrę. Tu właśnie znajduje się grobowiec Krzysztofa Kolumba. Największe wrażenie zrobił na nas ogromny ołtarz, kapiący złotem, a będący świadectwem kolonialnej przeszłości Hiszpanii. Weszliśmy także na Złotą Wieżę.

Dzień 8:
Ostatniego dnia zobaczyliśmy La Setas de Sevilla – największą drewnianą konstrukcję na świecie. Następnie grupa wymeldowała się z hostelu i udaliśmy się na lotnisko.
Wycieczka do Hiszpanii była niesamowitym doświadczeniem, które pozwoliło nam na poznanie kultury, sztuki i historii tego pięknego kraju. Wyjazd był również doskonałą okazją do integracji. Zdecydowanie warto było pojechać do Hiszpanii.

Nela Sosnowska 8 b
Udział w projekcie to wspaniała okazja do doskonalenia nauki j.angielskiego, otwartości na inną kulturę i integracji młodzieży z różnych krajów UE, a także podnoszenia umiejętności interpersonalnych.

Wyjazd został zorganizowany w ramach projektu numer 2024-1-PL01-KA121-SCH-000218218 realizowanego w ramach programu Erasmus+, KA120-SCH – Akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej.

Źródło: Materiały PSP 1