Kodowanie na dywanie w MP3

Dzieci siedzące na dywanie na macie edukacyjnej

W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole przystąpiło do ogólnopolskiego programu „Kodowanie na dywanie” autorstwa Anny Świć, adresowanego do przedszkoli, szkół i innych placówek o charakterze edukacyjnym, a także do rodziców i ich pociech.

Głównym celem programu jest m. in. świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna), nauka przez zabawę i doświadczanie.

Dzieci 6-letnie z grupy „Smerfy” rozpoczęły przygodę z kodowaniem realizując kolejne zadania z programu: „Jesienne skarby natury”, „Jesienna słota” i „Pomocna dłoń”.

Celem ogólnym wszystkich zajęć było: rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów), rozwijanie wyobraźni i kreatywności, przygotowanie do nauki programowania.

Na zajęciach dzieci m. in. poznały charakterystyczne cechy grzybów jadalnych i trujących, starały się reagować na umówione sygnały i pracować zespołowo, przyporządkowały elementy do właściwych zbiorów, potrafiły: ułożyć obrazek na podstawie wzoru, dołożyć symetryczną część wzoru i stworzyć, przy pomocy symboli graficznych kod oraz zakodować roboty Ozoboty, utrwaliły numery alarmowe.

Gry i zabawy w kodowanie są już znane naszym przedszkolakom. Nauka kodowania i programowania odbywa się poprzez zabawę. W czasie realizacji zadań wykorzystywana jest m. in. dwustronna mata edukacyjna „Kodowanie na dywanie”, kolorowe kubeczki i kartoniki, krążki matematyczne, humanistyczne, kolorowe karty pracy, roboty.

tekst i zdjęcia: Katarzyna Ż