
Czy to co padło na sesji 22 czerwca z Pani ust, jak i przewodniczącego Rady Miasta dotyczące zastanej sytuacji po objęciu stanowiska burmistrza całkowicie wyczerpuje informację o zastanej sytuacji finansowej, oświatowej w mieście?
Informacja przedstawiona na sesji w końcówce czerwca b.r. nie wyczerpuje listy wszystkich trudnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem miasta Sokołów Podlaski. Oczywiście główne problemy stwarza sytuacja finansowa.
– Tak jak przedstawiono podczas sesji, do konstrukcji budżetu 2024 r. przyjęto tzw. przychody wątpliwe (z planowanej sprzedaży mienia komunalnego).
– Zastosowano nadmierne i śmiem przypuszczać, nie zawsze zasadne umorzenia podatków. Wysokość umorzeń stosowanych przez poprzedniego burmistrza stawiała Sokołów Podlaski w czołówce krajowej.
– Ponadto zaplanowano oraz przeprowadzono na początku roku inwestycje sfinansowane w 100% z budżetu miasta, bez jakiejkolwiek próby znalezienia dofinansowania ze środków zewnętrznych, co z wiadomych względów obciążyło nadmiernie tegoroczny budżet.
– Jak już wspominałam pozostawiono mi umowy i wydatki nie mające pokrycia w budżecie.
– Nie zaplanowano jakichkolwiek środków na obchody 600-lecia nadania praw miejskich miastu Sokołów Podlaski.
– Nie doszacowano kosztów funkcjonowania niepublicznych jednostek budżetowych.
– Na płacach występuje duży deficyt.
Wszystko to przekłada się na deficyt budżetowy i sprawia, że zaplanowane na ten rok inwestycje są zagrożone (brak realnych środków na wkład własny).
Posłużę się tu wypowiedzią Przewodniczącego RM Daniela Krakowskiego, cytując podane podczas sesji 22.06.2024 r. informacje:
- Sytuacja finansowa w SOK: do dnia 22.06.2024 r. (niepełne półrocze) SOK wydał 2.100.000,00 z zaplanowanych 3.100 000,0 na wydatki na cały rok 2024 – 67,7%. Rodzi się pytanie jak będzie funkcjonował SOK w drugim półroczu 2024. Na pewno nie wystarczy środków na zapewnienie bieżącego funkcjonowania jednostki (płace, ZUS, utrzymanie budynku SOK).
- Sytuacja finansowa OSiR: według analiz w OSiR do końca 2024 roku zabraknie około 90.000,00 na bieżące zobowiązania (np. umowy zlecenia). Trudno przewidzieć również wysokość opłat za media.
- Zagrożone inwestycje (głównie budowa dróg): podpisując umowy i zobowiązania (głównie na budowę dróg) poprzednia władza przewidziała, że wydatki majątkowe (wkład własny) zostaną pokryte ze sprzedaży mienia. Wkład własny do inwestycji przekroczył na dzień dzisiejszy dochody ze sprzedaży mienia. Zobowiązania są obecnie realizowane na podstawie umów, ale środków na nie niestety nie ma.
- Jako informację ściśle związaną z omawianym zagadnieniem należy podać, że odchodzący Burmistrz w całym roku 2022 umorzył podatki na kwotę około 336.000,00; w całym roku 2023 na kwotę około 229.000,00; tylko w pierwszym kwartale 2024 (tuż przed wyborami, w których nie startował) na kwotę około 452.000,00. Jest to informacja zdumiewająca, biorąc pod uwagę, że podatki to dochód własny miasta (m. in. z przeznaczeniem na wydatki bieżące i wkład własny na inwestycje), środki te pozwoliłyby na pokrycie wielu zobowiązań. Poza tym wątpliwe moralnie jest podejmowanie takich decyzji tuż przed wyborami, po których na pewno władzę przejmie inny kandydat na Burmistrza.
- Poprzednia władza, w ramach współorganizacji imprezy plenerowej w maju tego roku, podpisała umowy na wynajem sceny oraz występ zespołu muzycznego na kwotę 73.923,00 oraz na druk monografii na kwotę 22.000,00, razem 95.923,00. Organizacja tego typu imprez i przedsięwzięć jest oczywiście bardzo potrzebna. Należy jednak, po konsultacji ze skarbnikiem, zapewnić na nie środki. Na zapłatę zobowiązań związanych z koncertem nie byto zapewnionych żadnych środków, p. Skarbnik nie miała wiedzy o tych zobowiązaniach. Do projektu budżetu na 2024 rok nikt nie wziął pod uwagę ujęcia w nim obchodów 600-lecia miasta, chociaż rozmowy trwały w ścisłym gronie od jesieni ubiegłego roku. Rezygnacja z organizacji koncertu wiązała się z umownymi karami, równymi zapłacie za obydwie umowy. Tylko dzięki staraniom obecnej p. Burmistrz i darczyńcom miasto zdołało zorganizować koncert i zapłacić zobowiązania, zgodnie z umowami.
- Dla lepszego zrozumienia problemów finansowych miasta należy poinformować, że około 51,5% wydatków bieżących miasta jest przeznaczonych na oświatę. Dofinansowanie na placówki niepubliczne, na których powstawanie i funkcjonowanie miasto nie ma wpływu, wynika z ustaw, jest obowiązkowe i nieuniknione, przeliczane w odniesieniu do wydatków planowanych i wykonanych na miejskie jednostki oświatowe. Są to ogromne zobowiązania, które jeszcze w tym roku mogą wygenerować braki na kwotę prawie 4.000.000,00. W budżecie na dzień dzisiejszy zaplanowana kwota to 13.000.000,00, z czego można wywnioskować, ze wykonanie na koniec roku może wynieść około 17.000.000,00. Jest to wzrost o 5.000.000,00 w stosunku do roku 2023.
- Bardzo ważny dla mieszkańców obiekt, jakim jest basen, jest obecnie remontowany. Po wizycie w obiekcie, rozmowach z osobami odpowiedzialnymi za remont wynika, że do pożądanego zakończenia prac (takiego, które zagwarantuje poprawną działalność obiektu bez ponownych awarii) i otwarcia obiektu potrzeba jeszcze około 8.000.000,00, oprócz wydanych już około 4.500.000,00 (z udziałem własnym miasta). Miasto takich środków nie posiada. Jest to ogromne wyzwanie, które opóźni ponowne otwarcie basenu. Niemożliwym jest więc, jak można było usłyszeć z różnych przekazów, otwarcie pływalni za 1.500.000,00 (oprócz wydanych już około 4.500.000,00 (z udziałem własnym miasta).
– są jeszcze jakieś inne „odkrycia”, które otrzymała Pani w „spadku” po byłym burmistrzu?
Inne „odkrycia” jak to Pani pisze otrzymane w „spadku” zostaną przedstawione po opracowaniu audytu.
– czy trwa już audyt w mieście? jeśli nie to kiedy Pani przewiduje jego wykonanie i przedstawienie wniosków?
Zgodnie z planem i przygotowaną strategią niebawem zostanie ogłoszone zamówienie publiczne na opracowanie kompleksowego audytu dla miasta Sokołów Podlaski;
Czy udało się sporządzić jakiekolwiek wnioski o datację dla miasta?
Przygotowano wniosek o środki na remont pływalni miejskiej. Wnioskujemy również o środki na obchody 600-lecia miasta. Można by przygotować szereg innych wniosków, ale głównym problemem jest brak środków na udział własny.
Minęło dwa miesiące Pani rządów? jak Pani je ocenia? co udało się zrobić dla miasta od siebie?
To bardzo intensywny czas, w którym nie liczę godzin pracy, nie mam weekendów i ani chwili wytchnienia. Jednak mam ogromną satysfakcję, że mimo szalonego tempa, mnóstwa napotykanych problemów i przeszkód, braku zastępcy, sekretarza, środków w budżecie i wielu innych przeciwności losu wszystko w mieście funkcjonuje jak należy, nic nie zostało pominięte, zaprzepaszczone, zaniedbane i mam pewność, że z każdym dniem będzie już tylko lepiej.
Przewodniczący Krakowski mówił „brak środków” (nie cytuję już całej wypowiedzi) – jak te środki znaleźć? znalazła je Pani? jak Pani łata dziury? znajdą się fundusze na płace? z czego trzeba będzie zrezygnować, by wszystko w miarę (celowo używam tego słowa, bo zdaję sobie sprawę, że nie da się zrobić wszystkiego na tip top) wyprostować?
Owszem, potrzebny jest plan naprawczy dla miasta. Podjęłam już pewne kroki w tym względzie. O wszelkich propozycjach mieszkańcy będą informowani na bieżąco.
Na podstawie przepisów art.2 ustawy ust.1 o dostępie do informacji publicznej i przepisów prawa prasowego uprzejmie proszę o informację dotyczącą umorzeń podatkowych Pani poprzednika. Jak powiedział przewodniczący rady, były burmistrz w pierwszym kwartale 2024 r., czyli tuż przed wyborami, w których nie startował umorzył podatki na kwotę 452 tys. zł.
Umorzenia ogółem w I kwartale 2024 r. na kwotę 452.233,86zł, w tym:
1/ podatek od środków transportowych (osoby prawne) – 3 umorzenia na kwotę 16.766,00 zł (podatek + odsetki)
2/ podatek od środków transportowych (osoby fizyczne) – 1 umorzenie na kwotę 400,00 zł (podatek)
3/ podatek od nieruchomości (osoby fizyczne) – 32 umorzenia na kwotę 159.125,14 zł (podatek + odsetki)
4/ podatek od nieruchomości (osoby prawne) – 13 umorzeń na kwotę 275.942,72 zł (podatek + odsetki)
– Ilu prywatnym firmom umorzono podatki i na jaką kwotę?
11 prywatnym firmom umorzono podatek od nieruchomości + odsetki w łącznej kwocie 99.202,00 zł
– Ilu osobom fizycznym umorzono podatki i na jaką kwotę?
33 osobom fizycznym umorzono podatki na łączną kwotę 159.525,14 zł
– Czy umorzono podatek SPZOZ w Sokołowie Podlaskim ? – na jaką kwotę?
SPZOZ w Sokołowie Podlaskim – 37.412,00 zł (podatek + odsetki)
– Jakim podmiotom o charakterze publicznym umorzono podatki, na jaką łącznie kwotę?
- Przedsiębiorstwo Usług Inżynieryjno-Komunalnych
- SPZOZ w Sokołowie Podlaskim
- Klub Strzelectwa Sportowego SOKÓŁ
- Polski Związek Działkowców Rodzinny Ogród Działkowy „RAJ”
- Ochotnicza Straż Pożarna w Sokołowie Podlaskim
- Sokołowska Spółdzielnia Mieszkaniowa
- Sokołowski Ośrodek Kultury
- Ośrodek Sportu i Rekreacji
- Park Przemysłowy