Minęła przerwa wakacyjna i nadszedł czas na uroczystą inaugurację nowego roku akademickiego 2022-2023 w Sokołowskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
W środę 5 października br. Słuchacze mogli obejrzeć wspaniały film „Ennio” w reż. Giuseppe Tornatore oraz spotkać się z filmoznawczynią Dianą Dąbrowską.
o filmie:
Ponad 500 filmów wybrzmiałoby inaczej, gdyby nie on. Ennio Morricone to nie tylko jeden z najbardziej płodnych kompozytorów muzyki filmowej w historii, ale również uwielbiana przez międzynarodową publiczność legenda kina, której twórczość została dwukrotnie nagrodzona Oscarem.
„Ennio” jest żywiołowym portretem geniusza, nakreślonym przez wiernego przyjaciela i znakomitego reżysera. Giuseppe Tornatore, twórca kultowego „Cinema Paradiso”, zaprasza nas w wyjątkowo osobistą podróż po prywatnym i artystycznym życiu wspaniałego kompozytora. Towarzyszą nam w niej wspominający go artyści i reżyserzy, tacy jak Bernardo Bertolucci, Clint Eastwood, Bruce Springsteen, Quentin Tarantino, John Williams czy Wong Kar Wai, ale przede wszystkim wtóruje nam niezapomniana filmowa muzyka Mistrza. W końcu, historia jego życia to historia kina.
Ennio Morricone jest jedną z niewielu postaci w świecie sztuki, o których nie sposób mówić nie używając najmocniejszych słów: mistrz, geniusz, wizjoner od początku swojej kariery nadający muzyce filmowej nowej definicji, nie traktując jej jedynie jako uzupełniania obrazu, ale jako odrębny, w pełni autonomiczny byt. Jeden z największych, a być może największy – nie tylko dla swojego czasu. Czy dla takiej persony można uszyć biograficzny garnitur, nie popadając jednocześnie w typowe, gatunkowe pułapki? Szczególnie jeśli samemu jest się twórcą zapisanym na kartach kinematografii tak legendarnym dziełem jak Cinema Paradiso ? Agnieszka Pilacińska, pelnasala.pl
Diana Dąbrowska
Filmoznawczyni, animatorka kultury, absolwentka studiów kulturoznawczych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Jej teksty i wywiady ukazały się m.in. w tomach zbiorowych (np. Europejskie kino gatunków, red. Piotr Kletowski, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2016), Studiach filmoznawczych czy na wirtualnych łamach Filmwebu.
Jest stałą współpracowniczką miesięcznika KINO i Kultury Liberalnej. Od 2019 jest dyrektor artystyczną Festiwalu Filmowego Hommage a’ Kieślowski w Sokołowsku. W 2022 została laureatką nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Krytyka Filmowa.