Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 przystąpiła do „Konkursu wiedzy o Mazowszu” organizowanego przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty i Dyrektora Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Dotyczy on szerokiej tematyki związanej z dziejami i dniem dzisiejszym województwa mazowieckiego. Przedsięwzięcie edukacyjne ma na celu: zainteresowanie młodzieży dziedzictwem i współczesnością Mazowsza, wzmocnienie poczucia tożsamości regionalnej i rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania, krytycznej analizy i wykorzystania informacji z różnych źródeł. Jednym z zadań w konkursie jest realizacja projektu edukacyjnego w którym udział wzięli reprezentanci Samorządu Uczniowskiego: Sandra Hardej, Ewa Pasek, Emilia Gałecka, Bartłomiej Zmarzlik i Kacper Gałaguz.
Przed ogłoszeniem konkursu uczniowie „Dwójki” uczestniczyli w podsumowaniu projektu „Rola kultury w procesie rewitalizacji”, które odbyło się na terenie Parku Przemysłowego. Z zainteresowaniem wysłuchali informacji o projekcie murala i aspektach technicznych wykonania tego bliskiego młodym ludziom rodzaj sztuki plastycznej
Podczas prelekcji poznali rolę rewitalizacji jako szeroko rozumianego zespołu zintegrowanych działań którego celem jest adaptacja poprzemysłowych terenów i obiektów do pełnienia różnorodnych funkcji wynikających z potrzeb lokalnej społeczności. Takie działania z powodzeniem realizowane są w różnych miastach województwa mazowieckiego. Uznali, że rewitalizacja jest ciekawym zagadnieniem, a ze względu na miejsce zamieszkania bezpośrednio ich dotyczącym. Ponadto jej efekty mogli dostrzegać codziennie obserwując prace związane z remontem elewacji ich szkoły. Postanowili, że tej tematyki dotyczył będzie ich projekt: „Wczoraj cukrownia, dziś…o rewitalizacji na Mazowszu”. Korzystając z różnych źródeł zdobyli informacje dotyczące projektów rewitalizacyjnych terenów po byłej cukrowni, zawiązania Komitetu Rewitalizacji, powstania Parku Przemysłowego i planów utworzenia Muzeum Regionalnego.
W przypadku tego rodzaju przedsięwzięć priorytetowym zagadnieniem jest pozyskiwanie funduszy na ich finansowanie. Skomplikowaną problematykę przybliżył zaproszony w tym celu do szkoły p. Dariusz Flisiuk – Naczelnik Wydziału Funduszy Urzędu Miasta. Wyjaśnił uczniom złożoną drogę, począwszy od poszukiwania różnorodnych źródeł finansowania, przygotowywania i składania wniosków, poprzez skomplikowane procedury przetargowe i rozliczanie wykonanych inwestycji.
Kolejnym etapem realizacji projektu była wizyta w Pracowni Dokumentacji Dziejów Miasta. Pracownicy tej placówki zaprezentowali uczniom biorącym udział w projekcie bardzo interesujące materiały i dokumenty dotyczące historii byłej cukrowni i dzielnicy Elżbietów jak ówcześnie nazywała się ta część miasta. Na potrzeby realizacji projektu udostępniono archiwalne fotografie pozyskiwane od mieszkańców miasta i nabywane na aukcjach. Podczas spotkania edukacyjnego młodzi ludzie mieli okazje sprawdzić poziom swojej wiedzy dotyczący interesujących ich zagadnień poprzez wykonanie różnorodnych zadań przygotowanych przez pracowników pracowni.
Po przygotowaniu teoretycznym przyszedł czas na zajęcia w terenie,
których celem było odnalezienie miejsc utrwalonych na starych
fotografiach i dostrzeganie różnic
w porównaniu ze stanem obecnym, które są
efektem realizacji projektów rewitalizacyjnych.
Wykonywane podczas pieszej wycieczki
zdjęcia pozwoliły na trwałe uchwycić zmiany zachodzące w dzielnicy z
uwzględnieniem budynku szkoły, której są uczniami. Efekty analizy porównawczej zaprezentowane zostały w szkole w formie wystawy fotograficznej.
Podczas zdobywania informacji dotyczących rewitalizacji w Sokołowie Podlaskim nasi uczniowie zapoznali się z procedurami przystępowania mieszkańców miasta do powołanego w mieście Komitetu Rewitalizacji. Postanowili zgłosić do niego swój akces jako przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego „Dwójki”. Przeprowadzili wśród uczniów szkoły ankietę z której wynika , że młodzi ludzie chcieliby aby jeden z remontowanych budynków Parku Przemysłowego przeznaczyć na Park Trampolin. Swoją propozycję przesłali pocztą elektroniczną do Urzędu Miasta.
Wzbogacaniem wiedzy przez uczestników projektu było poszukiwanie efektów jakie przyniosła rozpoczęta wcześniej rewitalizacja w innych miastach Mazowsza. Jako przykłady dobrych praktyk wskazali: miasteczko poprzemysłowe w Żyrardowie, Starą Papiernię w Konstancinie – Jeziornie, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” W Radomiu, Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie czy Teatr Nowy w Warszawie. Uczniowie naszej szkoły chcieliby, żeby Park Przemysłowy po byłej cukrowni podobnie jak budynek biblioteki miejskiej zaadaptowany w budynku dworca PKP trafił do albumu „Perły Mazowsza. Fundusze Europejskie w Obiektywie” i został wizytówką miasta.
Końcowym punktem zakończonego 16 stycznia projektu były przeznaczone dla uczniów naszej szkoły, prowadzone w różnych formach prezentacje jego przebiegu i efektów. Oprócz realizacji celów wymienionych powyżej, bardzo ważnym zadaniem było rozwijanie postaw obywatelskich młodych ludzi poprzez poznawanie problemów i potrzeb lokalnej społeczności, tworzeniu opinii na ich temat i zgłaszaniu własnych propozycji ich rozwiązania.
Robert Jaszczuk – opiekun Samorządu Uczniowskiego